• BannerImg

    Mnoho lidí se potýká s agresivitou ať už v reálném světě nebo na internetu. Proč se někteří znás dokáží tak rozčílit nad věcmi, nad kterými jiní jen mávnou rukou?

    Další blog

    Umění kontrolovat sebe sama

    23. května 2018

    Deeskalovat konflikt patří k základním strategiím sebeobrany. Chceme-li ale uklidňovat druhé, musíme se nejdříve naučit pracovat s vlastními emocemi.

    Agresivita se vyskytuje u mnoha živočišných druhů. Člověk je unikátní tím, jak komplexní emoce za jeho agresivitou stojí. Vývoj člověka nenaprogramoval obecně k agresivitě ani mírumilovnosti v konkrétních situacích. Lidé mají možnost si zvolit ze široké škály řešení za různých okolností. Je však naprosto zásadní, abychom jednotlivým krizovým situacím byli schopni porozumět a správně je vyhodnotit. Chceme-li se již do nějakého konfliktu pouštět a pochopíme-li jeho specifika, je nutné se zeptat sebe sama na pár základních otázek, které nám umožní zvolit správné řešení: „Stojí mi to za to?“ Pokud se rozhodnu konfrontace aktivně účastnit, bude výsledek pro mě užitečný? Čeho tím dosáhnu?"

    Z naší zkušenosti, ve většině případů potenciální přínos (pokud lze vůbec nějaký najít) za možná rizika nestojí. Pravdou ale je, že umět se poprat se vztekem patří k našim nejtěžším zkouškám. I proto je anger management jedním z hlavních témat sebeobrany na našich kurzech.
     

    Jak agresivita vzniká

    Jedna z hypotéz uvádí, že mají lidé sklon k agresivitě, když jsou frustrovaní, když se nedaří plnit jejich životní cíle, touhy a očekávání. Potenciální zdroje frustrace potkáváme dnes a denně - v médiích se neustále objevují zprávy o tom, co je momentálně špatně s ekonomikou, životním prostředím, politikou, jak lidé v různých částech světa strádají. Stále slýcháme o tom, jak to či ono děláme špatně a jakými všemi způsoby bychom na sobě měli pracovat. Pokud se nám pak nedaří zrovna nejlépe v osobním nebo pracovním životě, mohou všechny tyto události v naší hlavě nabobtnat a my je pak přenášíme na ostatní formou zbytečné agrese. Je pro nás snazší přenést frustraci a vztek na někoho či něco jiného než se snažit se svými emocemi pracovat a bránit vzniku nemístné agrese.
     

    Práce s agresivitou

    Chceme-li žít spokojeně a budovat zdravé vztahy, není nic důležitějšího než naučit se pracovat s vlastními emocemi a správně na agresivitu odpovídat. V první řadě je důležité si uvědomit, že agresivita vychází z frustrace a nedostatku - osoba, která na vás verbálně útočí je pravděpodobně sama v těžké situaci a mnohdy si své chování neuvědomuje. Větou "Nezlob se, ale když se mnou mluvíš tímhle způsobem a tónem hlasu, cítím se nepříjemně a mám z toho trochu strach." odvedete pozornost od předmětu debaty, převede ji na své pocity a donutíte tak daného člověka, aby si uvědomil své chování. V mnoha případech bude taková reakce stačit, pokud se jedná o osobu blízkou nebo po vás daný člověk něco chce, uvědomí si, že je potřeba své chování změnit.

    Jednáte-li s agresivním člověkem, nejdůležitější je nenechat situaci eskalovat, protože to může vyústit až ve fyzickou konfrontaci. Jednoduše se omluvte, že máte něco naléhavého (vyzvednout dítě ze školky, schůzku se šéfem nebo že už vážně musíte na toaletu) a odejděte, k diskuzi se můžete vrátit, až se dotyčný uklidní. Snažte se vyvarovat větám typu "Uklidni se." nebo "Tohle nemá cenu, vyřešíme to, až se uklidníš.", jak sami dobře víte, tím mnohdy situaci sami eskalujete.

    Vyvarujte se přílišného používání zájmena "ty" a upozorňování na chyby dotyčného, agresivní člověk to může a ve většině případů bude brát jako útok na jeho osobu. Pokuste se vnímat a odhalit, jak se dotyčný cítí, proč se takto chová, a nesuďte jej. Doporučujeme také na agresivního člověka nesahat - rozhodně ne, než se uklidní.